Mindenmentes Food logo background
Mindenmentes Food logo

Kisokos


Ételeinkről

  • Minden étel mindenmentes vagy tartalmazhatnak allergéneket?

    Minden ételünkre igaz, hogy a felhasznált alapanyagok nem tartalmaznak glutént, laktózt, hozzáadott cukrot, tartósítószert és szóját. Ezen felül egyes ételeink hús-, tej-, tojás-, élesztő-, olajosmag- és maglisztmentesek.

    Nem minden ételsorunk mentes az összes allergéntől, de az ételek pontos összetételét minden esetben feltüntetjük az információs gomb alatt.

    Ételeink glutén-, laktóz-, szójamentes alapanyagokból, hozzáadott cukor és tartósítószer nélkül készülnek, esetenként pedig a tejet, tojást, élesztőt és magvakat tartalmazó alapanyagokat is elhagyjuk. A 100%-os mentességet sajnos mégsem tudjuk garantálni, mert bár ezek az ételek elkülönítve, de gluténtartalmú terméket, tejterméket, tojást, dió- és mogyoróféléket, szóját, zellert, halat és tenger gyümölcseit, szezámmagot, mustárt és kén-dioxidot tartalmazó alapanyagot felhasználó üzemben készülnek, így levegő útján keresztszennyeződés fordulhat elő. Ezért a kifejezetten súlyos, akkut érzékenységgel, allergiával birkózók számára, akiknél akár egy molekulányi glutén vagy laktóz is heves reakciókat válthat ki, nem javasoljuk ételeink fogyasztását. Nem használunk a kereskedelmi forgalomból ismert, magas só- és ízfokozótartalmú ételízesítő keverékeket sem. Ételeink csak friss vagy szárított formában tartalmaznak fűszereket.

    Amennyiben diagnosztizált táplálékallergiád van, kérjük, konzultálj orvosoddal, és ételeinket csak saját felelősségedre fogyaszd!

  • Lehet tudni, hogy melyik ételben pontosan mi van?

    Hogyne, minden ételünk tápanyagtartalmáról, összetevőiről és esetleges allergénjeiről részletes információt találsz étlapunkon, az adott étel alatti "i" (információ) gombra kattintva.

  • Milyen értékeket tartalmaznak az ételek?

    Energiatartalom, zsír, szénhidrát, fehérje, só.
    A számított tápértékek eltérhetnek a feltüntetettől. Tehát az étlapon, egy adott étel megnevezése alatt feltüntetett értékek 1 adag étel számított tápanyagtartalmát (felszívódó szénhidrát- és összenergia-tartalom) jelentik, az információs gomb alatt pedig a 100g-ra vonatkozó részletes tápanyagtartalom található.

  • Meddig tarthatóak el az ételek?

    Ételeinket előrendelés alapján készítjük. Az előhűtéses (nem fagyasztott!) technológiának köszönhetően hűtött tárolás mellett (+4) a csomagoláson jelzett időpontig biztonságosan eltarthatók.

  • Hogyan tároljam az ételeket?

    Ételeinket minőségük megőrzése érdekében elfogyasztásukig hűtőben kell tárolni (+4).

  • Hogyan melegítsem meg az ételeket?

    Ételeinket jellegüknek megfelelően a zárófólia eltávolítása nélkül, mikrohullámú sütőben kell melegíteni.

  • Ki vannak magozva a gyümölcsök?

    Igen, és bár nagyon gondosak vagyunk, gyümölcsből, csonthéjasokból készült ételeink nyomokban magot, héjdarabot tartalmazhatnak.

  • Zsírosak az ételek?

    Ételeink nagy részénél, a "mindenmentesség" mellett a megengedő paleo elveket a ketogén jelleggel vegyítve alkalmazzuk. Ezek alapja a sok húsos étel, valamint relatíve magas zsírtartalom, de fontos, hogy kimondottan a jó zsírok kerülnek előtérbe!


Allergén alapanyagok

A "mindenmentesség" természetesen nem egyenlő az ízek, a zamatok, az egészséges összetevők hiányával. Sőt, a sok mentesség ellenére az ételek tartalmasságán és a teljes értékű, tápláló alapanyagok felhasználásán van a hangsúly.

  • Mi a glutén?

    A glutén két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. A búza, a rozs, az árpa és a zab magjainak endospermiumában (magfehérje vagy belső táplálószövet) található a eményítővel együtt.

  • Mi az a laktóz és a kazein?

    A tej szénhidráttartalmát adó kettős cukrot nevezzük tejcukornak, vagy másik nevén laktóznak. Mivel ez úgynevezett diszacharid, két összetevőből áll: glükózból (szőlőcukor) és galaktózból. A tejcukrot a vékonybél nyálkahártyasejtjeiben megtalálható laktáz nevű enzim bontja.

    A tejfehérjét más néven kazeinként ismerhetjük, amely aminosavakat, szénhidrátokat, kalciumot és foszfort biztosít a szervezet számára.

  • Miért van sok embernek hasmenése a laktóztól?

    A laktózt a laktáz nevű enzim bontja, de ha bármely oknál fogva nem megfelelő a szervezetünk laktázellátottsága, akkor a laktóz nem bomlik le, és hasi panaszokat okoz.

  • Miért ne együnk cukrot?

    A leghitelesebb, elfogulatlan vizsgálatok a cukor negatív tulajdonságait mutatják ki. Lehet, hogy nem a legfőbb gonosz, mint ahogy az alternatív egészségügy gyakran jellemzi, de nem vitás, hogy a túlzott cukorbevitel kétségtelenül hozzájárul:

    • a lyukas fogak kialakulásához,
    • a cukorbetegség megnövekedett rizikójához,
    • a testsúly gyarapodásához,
    • a máj károsodásához,
    • a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához,
    • a rákos sejtek táplálásához,
    • valamint elősegíti az idő előtti öregedést és negatív hatással lehet a viselkedésre is.

    A lényeg, hogy mérsékelt mennyiségben - és ez alatt tényleg csak egy csekély mennyiségre gondolunk - a cukor egy olyan élvezet, ami csak kis mértékben növeli meg a fent említett problémák kialakulásának rizikóját. Azonban, ha túl sokat fogyasztunk belőle, negatív hatásai kifejezetten hangsúlyossá válnak, akár halálosak is lehetnek. És ne feledjük: ha feldolgozott, előre csomagolt ételeket eszünk, és gyakran megfordulnak gyorséttermekben, akkor a cukorbevitelük jó része el lesz rejtve előlünk. Más szóval, amit mi mérsékelt cukorfogyasztásnak hiszünk, az lehet, hogy megközelítőleg sem az.

  • Milyen néven van az előre csomagolt élelmiszerekben a hozzáadott cukor?

    A cukor számos név alatt szerepelhet a címkéken. Íme néhány a sok közül: gyümölcslé koncentrátum, melasz, fruktóz, méz, bármilyen szirup (rizs-, kukorica-, agavé-, karob-, juhar- stb.), glükóz, dextróz, galaktóz, maláta, invertált cukor, maltodextrin stb.

  • A xylit vagy nyírfacukor és az eritrit

    A két legnépszerűbb cukorpótló cukoralkohol. A cukoralkohol a részlegesen emészthető szénhidrátok egy típusa, ebbe az osztályba tartoznak a rostok és az emésztésnek ellenálló keményítő is. A cukoralkohol természetes formában a gyümölcsökben fordul elő. A mesterséges édesítőszerektől eltérően a cukoralkohol nem teljesen kalóriamentes, mivel bizonyos mértékig képesek vagyunk megemészteni. A felszívódás aránya a különböző cukoralkoholok esetében eltérő. A xylitol esetében például 50%, de az eritritol csaknem teljesen felszívódik, mégsem emésztődik meg, így kalóriát nem jelent.

  • A fruktóz tényleg nem gyümölcs?

    A szervezet másképp dolgozza fel a magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot, mint a gyümölcsben lévő cukrot. A májra terhelődik a lebontás feladata, amit nem tud olyan gyorsan elvégezni, amilyen gyorsan a szirup lebomlik. Ennek eredményeképpen a vércukorszint könnyebben megugrik. A fel nem dolgozott fruktózszirup a májban zsírként raktározódik, így könnyebben hízunk el és gyorsabban alakulnak ki egészségi problémák, pl. cukorbetegség.

    A gyártók a hozzáadott cukor függőséget okozó tulajdonságát kihasználva növelik az eladásokat, ezt a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup olcsóbban teszi ezt lehetővé.

  • A szóját miért ne?

    A szója hüvelyes termény, a paleo táplálkozás szempontjából már eleve gyanús élelmi anyag. A szójának komoly lektintartalma is van. A szójalektin a bélbolyhokat károsítja és a bélsejtek burjánzását okozza, következésképen fokozott rákkockázatot képvisel. A lektinek áteresztőbél-szindrómát okoznak, ami az egyik mechanizmusa lehet az autoimmun betegségek kialakulásának.

  • Mi az előhűtött technológia?

    Sokan csak a melegen érkező ételeket tartják frissnek és azt gondolják, hogy nem megfelelő szolgáltatást kapnak a lehűtött ételekkel. Bátran állíthatjuk, hogy csak az előhűtött és hűtve szállított ételeket fogyaszthatjuk teljes biztonsággal.

    A lehűtött étel 3 napig tartható el +2°C és +4°C közötti hűtött térben. A fentiekből egyenesen következik, hogy aki nem alkalmazza ezt a technolgiát, az nem dolgozhat készételekkel, csak kizárólag frissen készített ételeket tálalhat. Ez pedig azt jelenti, hogy azonnal el kell fogyasztani a fogásokat, nem lehet őket tárolni.

  • A paleolit táplálkozás

    A paleolit táplálkozás az egészségmegőrzés mellett nagyon sokféle egészségi probléma javulásában is segíthet. Sokan szenvednek krónikus, az életminőséget akár jelentősen lerontó állapotoktól, mint pl. az ízületi gyulladás, különféle allergiák, pajzsmirigy rendellenességek, autoimmun eredetű betegségek, terméketlenségi problémák, gyulladásos bélbetegségek, akné, menstruációs zavarok, ekcéma, migrén vagy reflux. Aki együtt él ezekkel a gondokkal, pontosan tudja, hogy mennyire megnehezíthetik az életüket, azt, hogy mindennapi feladataikat energikusan és jól tudják végezni.


Ételsoraink

Minden ételünkre igaz, hogy a felhasznált alapanyagok nem tartalmaznak glutént, laktózt, hozzáadott cukrot, tartósítószert és szóját. Ezen felül egyes ételeink hús-, tej-, tojás-, élesztő-, olajosmag- és maglisztmentesek.

  • Keto (MF3, MF4)

    Gyógyító jellegű ételek, magas zsír és minimális szénhidrát tartalommal.

    Ételek főbb jellemzői, hogy a fehér liszt helyett magliszteket, tej termékek helyett tojásfehérje készítményeket, finomított cukor helyett természetben előforduló cukoralkoholokat: eritritet, steviát, némely esetében xylitet használunk.

    Azok az ételek, amelyek nem tartalmaznak parmezán sajtot és ghí vajat, nem csak laktóz, hanem tejfehérje mentesek is.

  • Low-carb (MF1, MF2)

    Az egyenletesen és lassan felszívódó szénhidrátok kézben tartják a szervezet vércukorszintjét is. A rövid idő alatt magasba szökő vércukorszint gyors és magas inzulinszint emelkedéssel jár, amit a vércukorszint esése és az ezt követően kialakuló éhségérzet kísér. A magas inzulinszint elősegítheti az elhízás kialakulását, sőt hosszú távon károsíthatja ereinket is. A szénhidrátok gondos megválogatásával és a bevitt mennyiség korlátozásával nem csak a falórohamok kivédése és fokozott, egyenletesebb teljesítőképesség érhető el, de a low-carb táplálkozás - különösen a szigorú low carb-high fat diéták esetében - szerepet játszik 2-es típusú cukorbetegség elleni harcban is.

  • Vegán ételsor (MC4)

    Teljesen mentes mindennemű állati eredetű alapanyagtól!

    Az ételek főbb jellemzői, hogy nem tartalmaznak állati eredetű alapanyagokat, valamint glutént, laktózt, hozzáadott cukrot, tartósítószert, szóját, élesztőt, olajos magvakat és maglisztet.

    Olajok esetében jó minőségű növényi zsiradékokat használunk fel, pl: hidegen sajtolt olívaolajat.

  • Vega ételsor (MC3)

    A mentes alapelveken túl, az ételek nem tartalmaznak semmilyen fajta húst és hús alapú készítményeket. Olajok esetében jó minőségű növényi zsiradékokat használunk fel, pl: hidegen sajtolt olívaolajat.

  • Diák (MM1) és office (MM2) menü

    A diákoknak egy főételből és egy desszertből, az irodában dolgozóknak pedig egy levesből és egy főételből álló menüt kínálunk. Minden fogás normál, teljes adag.

1200 kalóriás "MINDENMENTES" fogyókúra (ME1)