Mindenmentes Food logo background
Mindenmentes Food logo

Kisokos


Alapanyagok

A mindenmentes természetesen nem egyenlő az ízek, a zamatok, az egészséges összetevők hiányával. Ellenkezőleg: a sok mentes címke között az ételek tartalmasságán van a hangsúly, teljes értékű, tápláló alapanyagok felhasználásával.

  • Mi a glutén?

    A glutén két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. A búza, a rozs, az árpa és a zab magjainak endospermiumában (magfehérje vagy belső táplálószövet) található a keményítővel együtt.

  • Miért káros a glutén?

    Sajnos nagy nyugalommal az sem eheti, aki nem érzékeny rá, ugyanis agresszív fehérje a klasszikus búzanemesítés miatt. Egyre csak nő az érzékenyek száma, és ami még elszomorítóbb, van egy néma formája, ami viszont gombamód terjed, alattomos és nem igazán jár az elején tünetekkel.

    Úgy tűnik a néma érzékenyek száma magasabb, mint gondolnánk. Az élelmiszeripar valamit csinált a búzával, amit mindenki titkol, a fehérjéje változott, vélhetően a keresztezések miatt történt valami, ami autoimmunitást okozhat, de minimum bélrendszeri problémákat.

    Ez adhat magyarázatot arra is, hogy egyesek miért érzik jobban magukat a gluténmentes diétától, akkor is, ha nem tudják kimutatni a lisztérzékenységüket vérvétellel.

  • Mi az a laktóz, mi az a laktáz?

    A tej szénhidráttartalmát adó kettős cukrot nevezzük tejcukornak, vagy másik nevén laktóznak. Mivel úgynevezett diszacharid, két összetevőből áll: glükózból (szőlőcukor) és galaktózból.

  • Miért fontos a laktóz?

    A legfontosabb az újszülött számára, hiszen ezzel a szénhidráttal találkozik elsőként az anyatejes táplálkozás során, mivel a szénhidrát az ember számára az egyik legfontosabb tápanyag, mert az agy üzemanyaga, így ha az anyatejben nem lenne tejcukor, akkor az újszülött szénhidrátellátása a szervezete számára nehezen lenne megoldható az újszülött számára a fejlődéshez gyors energiát adó tápanyag. Részt vesz a csontosodási folyamatban, elősegíti a kalcium felszívódását.

  • Miért van sok embernek hasmenése a laktóztól?

    A laktózt a laktáz nevű enzim bontja, de ha bármely oknál fogva nem megfelelő a laktáz enzim ellátottsága a szervezetünknek (több oka is lehet), akkor a laktóz nem bomlik és hasi panaszokat okoz.

  • Miért ne együnk cukrot?

    A leghitelesebb, elfogulatlan vizsgálatok a cukor negatív tulajdonságait mutatják ki. Lehet, hogy nem a legfőbb gonosz, mint ahogy az alternatív egészségügy gyakran jellemzi, de nem vitás, hogy a túlzott cukorbevitel kétségtelenül okoz:

    • lyukas fogakat,
    • a cukorbetegség megnövekedett rizikóját,
    • a testsúly gyarapodását,
    • negatív hatással van a viselkedésre,
    • károsítja a májat,
    • hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához,
    • táplálja a rákot,
    • elősegíti az idő előtti öregedést.

    A lényeg, hogy mérsékelt mennyiségben - és ezalatt tényleg ezt értem -, a cukor egy olyan élvezet, ami csak kis mértékben növeli meg a fent említett problémák kialakulásának rizikóját. De amikor túl sokat fogyasztunk belőle, akkor a negatív hatásai kifejezetten hangsúlyosak, akár halálosak lehetnek. És ne feledjük: ha feldolgozott, előre csomagolt ételeket eszünk, és gyakran megfordulnak gyorséttermekben, akkor a cukorbevitelük jó része el lesz rejtve előlunk. Más szóval, amit mi mérsékelt cukorfogyasztásnak hiszünk, az lehet, hogy megközelítőleg sem az.

  • Milyen néven van az előre csomagolt élelmiszerekben a hozzáadott cukor?

    A cukor számos név alatt szerepelhet a címkéken. Íme néhány a sok közül: gyümölcslé koncentrátum, melasz, fruktóz, méz, bármilyen szirup (rizs-, kukorica-, agavé-, karob-, juhar, stb...), glükóz, dextróz, galaktóz, maláta, invertált cukor, maltodextrin, stb...

  • A xylit vagy nyírfacukor és az eritrit

    A két népszerű cukorpótló cukoralkohol. A cukoralkohol a részlegesen emészthető szénhidrátok egy típusa, ebbe az osztályba tartoznak a rostok és az emésztésnek ellenálló keményítő is. A cukoralkohol természetes formában a gyümölcsökben fordul elő. A mesterséges édesítőszerektől eltérően a cukoralkohol nem teljesen kalóriamentes, mivel bizonyos mértékig képesek vagyunk megemészteni. A felszívódás aránya a különböző cukoralkoholok esetében eltérő, a xylitolnál 50%. Az eritritol csaknem teljesen felszívódik, de nem emésztődik meg, így kalóriát nem jelent.

  • A fruktóz tényleg nem gyümölcs?

    A szervezet másképp dolgozza fel a magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot, mint a gyümölcsben lévő cukrot. A májra terhelődik a lebontás feladata, amit nem tud olyan gyorsan elvégezni, amilyen gyorsan a szirup lebomlik. Ennek eredményeképpen a vércukor szint könnyebben megugrik. A fel nem dolgozott fruktóz szirup a májban zsírként raktározódik, így könnyebben hízunk el és gyorsabban alakulnak ki egészségi problémák, pl. cukorbetegség."

    A gyártók a hozzáadott cukor függőséget okozó tulajdonságát kihasználva növelik az eladásokat, és a magas fruktóz tartalmú kukorica szirup olcsóbban teszi ezt lehetővé.

  • A szóját miért ne?

    A szója hüvelyes termény, a paleo táplálkozás szempontjából már eleve gyanús élelmi anyag. A szójának komoly lektin tartalma is van. A szójalektin a bélbolyhokat károsítja és a bélsejtek burjánzását okozza, következésképen fokozott rákkockázatot képvisel. A lektinek áteresztő bél szindrómát okoznak, ami az egyik mechanizmusa lehet az autoimmun betegségek kialakulásának.

  • Mi az előhűtött technológia?

    Sokan vannak azok, akik csak a melegen érkező ételeket tartják frissnek és azt gondolják, hogy nem megfelelő szolgáltatást kapnak a lehűtött ételekkel. Bátran állíthatjuk, hogy csak az előhűtött és hűtve szállított ételeket fogyaszthatjuk teljes biztonsággal.

    A lehűtött étel 3 napig tartható el +2 és +4 ℃ közötti hűtött térben. A fentiekből egyenesen következik, hogy aki nem alkalmazza ezt a technológiát, az nem dolgozhat készételekkel, csak kizárólag frissen készített ételeket tálalhat. Ez pedig azt jelenti, hogy azonnal el kell fogyasztani az ételeket, nem lehet őket tárolni.

  • A paleolit táplálkozás

    A paleolit táplálkozás az egészségmegőrzés mellett nagyon sokféle egészségügyi probléma javulásában is segíthet. Sokan szenvednek krónikus, az életminőséget akár jelentősen lerontó állapotoktól, mint pl. az ízületi gyulladás, különféle allergiák, pajzsmirigy rendellenességek, autoimmun eredetű betegségek, terméketlenségi problémák, gyulladásos bélbetegségek, akné, menstruációs zavarok, ekcéma, migrén vagy reflux. Aki együtt él ezekkel a gondokkal, az tudja, hogy milyen nehézzé tudják tenni az életet, azt, hogy mindennapi feladatainkat energikusan és jól tudjuk végezni.


Fogalomtár

  • Ketogén

    Gyógyító jellegű magas jó hatású zsírok és olajok fogyasztásán, illetve erős szénhidrát megszorításon alapuló ételek.

  • Low-carb

    Alacsony felszívódó szénhidrát tartalmú ételek.

  • Classic ételsor

    Klasszikus mentes ételek, glutén-, cukor- , laktóz-, tartósítószer-, szója- MENTES alapanyagok. Ételekben a fehér liszt helyett: glutén mentes lisztek, sima tejtermékek helyett: laktózmentes tejtermékek ( tejszín, sajt, túró, stb..) , répa cukor helyett: természetben előforduló cukor alkoholok; eritrit , stevia, némely esetében xylit használata.

  • Vegetáriánus ételsor

    A mentes alapelveken túl, az ételek nem tartalmaznak semmilyen fajta húst és hús alapú készítményeket. Jó minőségű növényi zsiradékok felhasználása, pl. hidegen sajtolt olíva olaj

  • Étrend

    Napi többszöri, (pl: reggeli- ebéd- vacsora- stb.) tartalmazó szakmai szempontok alapján összeállított ételsorok.

Ön termékeket helyezett a kosarába. Biztosan el kívánja hagyni az oldalt?

Megnézem a kosarat